Otázky a odpovědi
27.03.2014 10:02
|
8 otázek pro žadatele o titul Ekoškola
Dobrý den, právě máte v rukou 8 otázek pro žadatele o titul Ekoškola. Uvítáme, pokud NA NÁSLEDUJÍCÍ OTÁZKY ODPOVÍ SAMI ŽÁCI.
1. Kdo je součástí pracovního týmu Ekoškoly a jak byl tento tým vybrán? Jak Ekotým funguje - jak často se schází, kdo vede schůzky, kdo schůzky zapisuje, jak jsou žáci zapojeni do rozhodování, jakou mají zodpovědnost?
|
- Zástupci jednotlivých tříd,kteří se k práci v ekotýmu přihlásili nebo byli spolužáky vybráni ( byli osloveni koordinátorem EVVO). Zástupci z řad učitelů, kteří po oslovení koordinátorem byli ochotni spolupracovat a být zapojeni do projektu dle svých zájmů a aprobací. Za vedení školy paní ředitelka a paní zástupkyně. Do projektu je zahrnuta i spolupráce s technidckým personálem, což znamená pan školník, vedoucí jídelny, ale i uklizečky. Schůzky ekotýmu probíhají podle potřeby, v závislostech na akcích, minimálně však jednou měsíčně, a to vždy v prvním týdnu v měsíci. Mimořádné schůzky jsou vyhlašovány v rozhlase, případně v našem školním televizním vysílání ŠKOTEL. Schůzky vedou žáci, podle potřeb a závážnosti úkolů také učitel.
|
|
2. Jak jste provedli srovnávací analýzu ekologického stavu své školy, kdo a jakým způsobem pak data zpracoval a k jakým zajímavým zjištěním jste dospěli?
|
Vzhledem k tomu, že jsme prováděli analýzu již dvakrát, zaměřili jsme se již na konkrétní věci, které bylo potřeba vyřešit , především v oblasti energie, odpadů a životního prostředí naší školy – dobudování arboreta naší školy. K analýze byly využity pracovní listy Sdružení Tereza, ale především jsme si je vytvářeli sami podle potřeb. Některé analýzy prováděli žáci pod vedením učitelů, případně členové ekotýmu a parlamentu. Některá sledování – např. vody, elektřiny , byly prováděny ve spolupráci s panem školníkem. Vyhodnocování analýzy je výsledkem spolupráce všech žáků a pracovníků naší školy.
Výsledky analýzy : již předešlé analýzy ukázaly kvalitní úroveň budovy školy z hlediska úspor vody a energie, přesto byla provedena nová opatření jako zateplení částí budovy, výměna regulačních kohoutů u radiátorů. Dalším velmi účinným opatřením je krytí oken venkovními žaluziemi. Analýzou a srovnáváním hodnot s předešlým obdobím vyplývá úspora tepelné energie.Důležité je zkvalitnění výuky v letních měsících – možnost využívání žaluzií k přitemnění . Voda - v této oblasti nedošlo k převratným změnám, přesto zde bylo několik pěkných akcí, které jistě přispěly k šetření s vodou - byly doplněny chybějící spořiče, byla prováděna pravidelná měření a zaznamenávání do grafu, proběhla akce kapající kohoutek – obrázek nad každým umyvadlem, Den vody, týden kontroly spotřeby atd. Světelná energie – průběžná kontrola každý měsíc - záznam do grafu, týden energie, kontrola tříd službou atd , dále byly nově červeně označeny vypínače na chodbách, Prostředí – v rámci projektu a šablon nové tabule, televize, ve třídách nové lavice a vybavení, kompletní oprava vnitřních žaluzií, do přírodopisu přírustek v podobě šneků, nové cedulky ke květinám atd. Odpady - stávající koše na odpad funkční, doplnění o koše na bioodpad na chodbách, biokontejner před školou - přes léto budou potřeba dva ( již požádán ODAS ) . Prostředí školy je žáky hodnoceno jako příjemné, ale i zde je co zlepšovat. Okolí školy bylo znečišťováno výkaly psů, ekotýmem byla o spolupráci požádána Policie ČR. Arboretum – již několik let byla naplánována celá rekonstrukce arboreta k využítí na výuku. Zde se nám podařilo mnoho věcí - nové kontejnery na kytky, skalky, pocitový chodníček, , hřbitov odpadků, pavoučí sítě, hmyzí dům, poznávání dřevin, začala oprava jezírka.
|
|
3. Jak jste se dohodli na cílech svého plánu činností? Kdo a jakým způsobem pomáhal při sestavování plánu? Kdo a jakým způsobem monitoruje a vyhodnocuje naplňování plánu činností?
|
Plán činnosti navazuje na dlouholetou tradici, ale především vyplývá z potřeb školy. Některé věci jsou aoutomaticky prováděny v rámci EVVO, osnov ŠVP, dále pak ve spolupráci s různými organizacemi, ale především vyplývají z dílčích provedených analýz ekologického stavu školy. Kontrola plánu je propojena od vedení školy ( velké celoškolní akce) až po jednotlivé žáky. Dílčí plány vypracoval ekotým ve spolupráci se třidami, nápady jednotlivých žáků, učitelů, někdy vyplynuly i z připomínek rodičů a veřejnosti. Jednou měsíčně se žáci ekotýmu ( podle potřeb i víckrát ) schází a hodnotí splnění svých úkolů, provedou zápis a stanoví další kroky. Při práci ekotýmu jim pomáhá pani učitelka Sobotková a Voborná. Do zpracování některých údajů jsou zapojeni žáci v různých předmětech, např. informatika, matematika, pracovní činnosti, praktika Př, aj.. Některé věci si vzaly na starost celé třídy – různé dotazníky pro rodiče i žáky, testy. Všechny informace jsou soustřeďovány u koordinátorek EVVO a EKOŠKOLY, dále jsou zpracovávány.
|
|
4. Jakým způsobem jsou další témata Ekoškoly zařazena do výuky?
|
Naše škola se zúčastňuje mnoha různých aktivit v rámci vyučování, tak i mimo školu. Některá témata jsou zařazena přímo do vyučování,v různých předmětech podle vhodnosti tématu. Například celoškolní akce na téma - Týden stromů , Voda, Týden zdravé výživy, Den Země aj. Některá témata jsou řešena a zpracovávána přímo v jednotlivých předmětech , matematika a informatika – různé tabulky, grafy spotřeby vody a teplot v jednotlivých třídách, chemie – ekologické mytí a úklid, význam stromů pro čistotu ovzduší atd. Některá témata jsou zpracovávána výtvarně v dalších předmětech např. výtvarná výchova a různá praktika – vývěsky ke kytkám, tvorba ekokodexu, vývěsky k umyvadlům - kapající kohoutek, nástěnky na chodbách atd. Do vyučování jsou zařazeny i různé exkurze , jako návštěva vodní elektrárny Dalešice, Čistička odpadních vod Žďár nad Sázavou, recyklační středisko ODAS ( linka třídění odpadů a recyklace starých spotřebičů) Do vyučování jsou zváni i pracovníci Správy CHKO Žďárské vrchy , zástupci včelařů, jezdí se vrámci vyučování do ZOO Jihlava, v rámci vyučování spolupracujeme se stř. Chaloupky – Krátká, atd. Bez propojení a spolupráce všech složek na škole by nešlo tolik aktivit uskutečnit – viz plán EVVO a EKOŠKOLY.
|
|
5. Jakým způsobem jste informovali ostatní o své činnosti (vně i uvnitř školy)? Kde, jak často a jaké informace ostatním sdělujete a kdo za to zodpovídá? Jak jste do práce na programu zapojili ostatní ve škole? Podařilo se vám uspořádat nějakou akci pro veřejnost nebo navázat s ní spolupráci?
|
Informovanost na naší škole je velice dobrá a to především díky televiznímu vysílání Škotel, který má několikaletou tradici Většinu akcí, schůzek ekotýmu i parlamentu natáčíme a vždy každé pondělí před vyučováním vysíláme a následně v úterý opakujeme. Některé akce natáčí žáci sami, jindy pomůžou učitelé. Škotel má svůj natáčecí tým v čele s paní uč. Balvínovou, která vysílání připravuje. Všechny relace jsou ke shlédnutí na webových stránkách naší školy. Samozřejmě svůj význam mají i informace na nástěnkách ( ekoškoly, parlamentu, aj. ),informační tabule vyrobené k různým akcím, informace v náplni vyučovacích hodin řady předmětů. Snažíme se informovat veřejnost formou článků v místním tisku, což není vůbec jednoduchá záležitost - Noviny Žďárské radnice, Žďárský deník, popř. ve vysílání kabelové televize Vysočina.. Většina informací je zároveň zaznamenávána do týdenních plánů práce ve škole. V letošním roce se začalo uvažovat i o skupince lidí, něco jako redakční skupina naší školy, kteří by měli za úkol pravidelně spolupracovat s místními novinami a informovat o našich akcích. Zatím se nám nepodařilo sehnat z řad žáků dostatečné množství kamarádů reportérů. Podařilo se nám zapojit některé rodiče do spolupráce na budování okolí školy, a to na našem arboretu, jak prací, tak i materiálně, dále pak i drobných akcí např. recyklohraní – inventura, Vánoční bazar ( řada výrobků vyrobena z recyklovaných materiálů) atd. V rámci vzájemné spolupráce poskytne příspěvek na výstavbu altánu, tj. učebny v přírodě v arboretu zřizovalel MěÚ. Žďár nad Sázavou.
|
|
6. Měnili jste svůj Ekokodex? K jakým došlo změnám a jak jste k nim dospěli? Jak jste zajistili, aby se s ním seznámili všichni ve škole? Kde je Ekokodex umístěn?
|
Náš ekokodex je umístěn na nástěnce ekoškoly, kde jsou i další informace. Z dotazníku pro žáky naší školy vyplynulo, že ekokodex necháme a pouze ho opět doplníme o nové myšlenky a poznatky. Žáci v rámci třídního kolektivu měli za úkol vybrat ty nej lepší nápady, vyplnit dotazník a předat ekotýmu. Ekotým vybral ty nejzajímavější návrhy a zařadil je do našeho ekokodexu.Nebylo jednoduché vybrat další nové myšlenky, neboť již v předešlých létech bylo hodně řečeno a náš ekokodex již hodně těch z našeho hlediska významných myšlenek obsahuje. Někdy poctivých méně znamená více.
|
|
7. Jak hodnotíte svou zkušenost s programem Ekoškola v dalším období?
|
Obsahové zaměření projektu EKOŠKOLA se v podstatě shoduje s naší dlouhodobou snahou a prací v oblasti environmentální výchovy . Škola je držitelem titulu EKOŠKOLA 2002, dále jí byl propůjčen titul Škola udržitelnného rozvoje II. Stupně / KEV Praha/ na roky 2005-2008, dále jsme získali mezinárodní titul EKOŠKOLA na období 2007 – 2008 a 2011 – 2013. Jsme zapojeni do projektu Recyklohraní a v dalších ekologicjkých dětskýh projektech, soutěžích a olympiádách. V posledním období se naše škola zaměřila na otázky bioodpadu, hospodaření s energií a vodou, a především na dobudování našeho arboreta. Oceňujeme, že v projektu EKOŠKOLA mohou být žáci, učitélé i rodiče rovnocennými partnery.
|
|
8. Uveďte jakékoliv další informace, které vám připadají důležité. |
V poslední době se klade na EVVO čím dál větší důraz, vzrůstá počet ekologických akcí v rámci města, spolupráce škol, recyklování různých odpadů, sběr plodů atd. Není jednoduché všechny tyto akce zařadit do výuky, případně do mimoškolních aktivit. Na základě těchto zkušeností považujeme za velmi důležité přistupovat ke každé škole individuálně s přihlédnutím k její specifičnosti a možnosti realizace stanovených cílů, neboť hodnocení tabulkami, nebo ano – ne, není v dnešním přetechnizovaném světě to nejpřesnější hodnocení. Na naší škole je mnoho ekologických aktivit součástí života, proto se již zaměřujeme na to, co je momentálně aktuální a kde nás tlačí bota. Naší prioritou v následných dvou letech bude dobudování arboreta jako učebny v přírodě a nabídnout jeho využítí jiným školám ,školkám a dalším organizacím. Doufáme , že se nám to s přislíbenou pomocí města, rodičů a poctivou prací žáků, učitelů i ostatních zaměstnanců školy podaří. V rámci Dne Země máme ještě jednu akci, vymalování a natření šaten. Bohužel nezbudou peníze na opravu a natření laviček, proto se žáci naší školy rozhodli přispět troškou své práce a natřou lavičky sami.
|
|